:: A Break története :: A hetvenes évek
A Break története
A hetvenes évek - A Breakdance megszületése
James Brown 'Get On The Good Foot'
A
történet akkor kezdődött, amikor James
Brown 1969-ben elkészítette
a 'Get On The Good Foot' című számát, és műsoraiban valami egészen
újszerű akrobatikus show elemeket mutatott be a közönségének.
Ha már láttad James Brown egy korabeli TV show-ban, vagy volt szerencséd
személyesen részt venni egy koncertjén megláthatod a Breakdance
igazi ősét, a tánc ihlető lépéseit.
A feketék lakta negyedekben gyorsan terjedt a Capoeirára hasonlító
tánc.
A Good Foot alapjaiból merítő Break tánc nagyban különbözött a ma ismert Break-től.
Sokkal egyszerűbb volt, nem voltak fejen és vállon pörgő figurák, nem volt
kézen és háton pörgés. Ez az úgynevezett Old-Style Break tánc, amely csak
tánclépéseket 'Floor Rock' tartalmazott. A Floor Rock igen akkurátus és gyors
lábmunkát igényelt.
Nem tartott sokáig és máris megjelent az utcákon, mint a csavargó utcagyerekek
akkori kifejezőeszköze. Ők voltak akik a legtöbbet tettek hozzá a tánchoz a
kezdeti időben. A Break csaták során sorra tűntek fel az újabb és újabb elemek.
De ne szaladjunk ennyire előre.
Kool Herc az első Hip-Hop D.J.
New
York-ban dolgozott 1969-ben egy DJ, akit Kool
DJ Herc-nek
hívtak (eredeti neve Clive Campbell) és leggyakrabban a Bronx-i
Hervalo diszkóban nyomult. Ő volt a legelsőként nyilvántartott
Hip-Hop
D.J. A Jamaikában született rendkívüli tehetségű DJ, egyedi technikát
kezdett alkalmazni a zenében.
Úgy keverte a számokat a lemezjátszóin, hogy a zenéből kiválasztott
instrumentális részeket a másik korongról bekeverte az eredeti
számba.
Amíg
a második
korongon
a 'törés' rész szólt, az elsőt visszatekerte a töréspontra és igy
kezdődhetett az újra előlről.
Kool DJ ezt "Cutting Breaks"-nek nevezte el. Miközben
beszúrta az elemeket a zenébe, elkiáltotta magát: "B-Boy
go down!". Ez volt a jel, hogy a Break táncosok elkezdjék
akrobatikus táncukat.
A B-Boy pontos jelentését a mai napig nem
sikerült megfejteni, lehet Boogie-Boy, Break-Boy, vagy akár Bronx-boy
is, bár D.J. Kool szerint nem más mint a show hangulatában megszületett
szó.
New York
De
kik voltak az első B-Boyok és ők kitől tanulták a táncot ? A tánc
úttörői a New York-i bandák fekete bőrű (afrikai) tagjai, akik
az egymás közti nézeteltéréseiket az öldöklő harc helyett az Afrikai
táncból James Brown hatására kialakuló Breakdance segítségével
próbálták orvosolni.
A Harlem utcáin
kezdődtek az első Break csaták amelyek néha csak apróbb nézeteltérések
miatt robbantak ki, és hozzá kell tenni nem
mindig volt békés kimenetele
ezeknek a rituáléknak. A bandák uralták a fennhatóságuk
alá tartozó területeket, ahol másoknak tilos volt az átjárás. Ekkor
került fegyvertáraikba a Rap és a Break. A Break csata úgy zajlott,
hogy a banda tagjai egyesével mérték
össze
tehetségüket anélkül, hogy egymáshoz értek volna. Miközben a bandatagok
egy kört formáltak, a táncos a kör közepére ment és ott mutatott
be minnél jobb, nehezebb és bonyolultabb táncelemeket. Általában
két csapat között zajlott a megmérettetés.
Ezekben az években rengeteg attraktív és agresszív táncelem született. A 'Brooklyn
Rock' azaz az 'Uprock' például hasonlít a hagyományos Kung-Fu mozgáskultúrájához,
ez volt a
legelsőként
megszületett Break táncelem. Az Uprockot követte sok akrobatikus mozgáselem.
Ez olyannyira jól sikerült, hogy sok night-klub tulajdonos felfigyelt erre
a rendkívül látványos táncra és sorra vezették be műsorukba a Break-et.
Így került a Breakdance az utcáról elsőként a klubok világába.
Africa Bambaataa
Szintén
ebben az évben kezdte megalapítani Africa Bambaataa Zulu
Kinget, az első Breakdance csapatot. Bambaataa a legendás DJ, a
Hip-Hop keresztapja, nagy sikerre vitte később a Break
táncot.
A Soul
Sonic Force tagjaként
és lemez producerként
is működő Bambaata a Bronxi Zulu Nation vezetője
volt. A Zulu Kinget rendkívül tehetséges táncosok alkották.
Africa Bambaataa megmutatta, hogy a Breakdance
több egy táncnál.
Szerinte a Break egyben a célok elérésének eszköze. Buzdította
a csavargó fiatalokat a táncra. Bebizonyította nekik, hogy kemény
munkával komoly sikereket vihetnek véghez az életben.
A Zulu King sorra nyerte az utcai csatákat, és sikerei eljuttatták
őket a legnagyobb diszkó klubok színpadjaira. Az utcai Break csaták
során Bambaataa bebizonyította a rivális bandáknak, hogy a tánc
jobb fegyver
mint a kés vagy a pisztoly. A Zulu Nation-hoz sorra csatlakoztak
a rivális bandák, nem sokkal később már több mint 5000 tagot számlált.
A
tagok mind a Breakdance-t választották a kések és láncok helyett,
igy hamarosan a legnépszerűbb utcai tánc lett a Hip-Hop kultúrában.
B-Boy
Néhányan
már ekkor komoly pénzeket kerestek egyedi bemutatóikkal a klubokban,
mások az utcán maradva vitték vásárra életüket a bandaháborúk során.
Sorra alakultak a csapatok, akik kezdték kialakítani saját stílusukat.
Voltak akik kiemelkedtek a tömegből, és rengeteg időt
töltöttek naponta a tánc profi szintre emelésével. Voltak akik
elkötelezett bandatagok maradtak és ott élték tovább életüket,
számukra a tér és az utca maradt a táncparkett. Az első csatákat
még csak az 'Uprock' stílusban vívták. Az 'Uprock' során az veszített,
aki hozzáért a szemben lévőhöz. Az 'Uprock' az akkor híressé vált
B-Boy Rubberband nevéhez fűződik.
A média is felfigyelt és szívesen tudósította ezeket a sokszor véres eseményeket,
így sajnos a Hip-Hop kezdett egyet jelenteni a bűnözéssel, a bandaháborúkkal,
a
gyilkosságokkal
a lakosság szemében, miközben a szórakoztatóipar nagy pénzeket kezdett kitermelni
a Breakdance-ből.
Los Angeles
Ezzel
egy időben a nyugati parton, Los Angeles utcáin is táncoltak a
fiatalok. Amíg New York-ban a Kunkg-Fu szerű Uprock, addig Los
Angelesben egy teljesen más mozgásvilág, az Electric-Boogie,
a 'Locking' hódított, a testen áramszerűen végigfutó
hullámok és a robotmozgás. Két fiatal zenész Lockatorn és
Shabba-Doo indították
útjára a nyugati part szubkultúráját. Shabba volt aki később megismertette
a New York-ikakkal a 'Popping'-ot, amely szintén
a Breakdance alapeleme lett. A Popping vérbeli Hip-Hop tánc,
eredete
szintén 1969-re vezethető vissza. A Elecric Boogie világhírnevét
Michael Jackson-nak köszönhetjük, aki Robot-ként
mutatta be a táncot.
A Break és a Locking összeolvad
New
York táncosai hamarosan magukévá tették a hullámokat és a többi
kifinomult Locking elemet, így született meg 'Popping' és az az
összetett stílus, amit a mai Breakdance-nek hívunk. Hamarosan rendkívül
népszerű lett a tánc a diszkó klubokban. Ekkor
tűnt
fel először a "The Robot" azaz Charlie Robotot az amerikai
Soul Train TV sorozatban.
Sajátos és egyedi mozgás stílusával sokat adott a Breakdance-hez.
Sok profi táncos építette be műsorába a breakdance
egyes elemeit. A '70-es évek közepén vetítik a mozik a híres Kung-Fu
harcos, Bruce Lee filmjeit, amelyek nagy hatással voltak
a B-Boyok-ra és új táncelemek kitalálására ösztönözték Őket (A
későbbi Windmill is egy Kung-Fu elem).
Egy új korszak kezdete
Az
Old-Style Break rendkívül népszerű volt még egy ideig ,de az évtized
végén 1977-től, a fekete bőrűek körében egy új tánc
a 'Freak'
kezdett
hódítani, miután a Shieks bemutatja a 'Freak Out' című lemezét.
A Breakdance úgy látszott hirtelen eltűnik a kultúra süllyesztőjében.
Azonban 1977-78-ban egy új csapat kezdett megalakulni, a Rock
Steady Crew New Yorkban, amely megreformálta
a táncot, és elindította világhódító útjára.
::
Tovább a '80-as évekhez >>>